بوستر پمپ

بوستر پمپ

بوستر پمپ  , خرید بوستر پمپ دور متغیر در شرکت نوید پمپ اسپادان شاید شما هم کلمه بوستر پمپ رو شنیده باشید و براتون سوال پیش ومده باشه که بوستر پمپ چیه؟ و عملا چه تفاوتی با پمپ آب خانگی داره؟ و اگر هم متخصص باشید دوست دارید بدونید که نحوه صحیح نصب بوستر پمپ به شکل است؟ برای اینکه تمام این سوالات رو جواب رو بدونید تا آخر این مطلب از نوید پمپ اسپادان باشید بوستر پمپ یکی از انواع پمپ‌های آب‌ رسانی بوده که به‌ منظور تأمین آب آشامیدنی و شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی نیز دارد. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه انواع بوستر پمپ بپردازیم اما پیش‌ از ورود به بحث، لازم است بدانید که بوستر پمپ چیست.

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ‌

انواع بوستر پمپ‌

در برخی از مواقع ,میزان آب مصرفی در مراکز مختلف دچار تغییراتی می­شود. چراکه الگوی خاصی برای میزان مصرف آن وجود ندارد. این عامل, فشار آب را نیز تغییر می‌دهد و آن را به‌ صورت ناگهانی کم و زیاد می‌کند. در چنین شرایطی ممکن است آسیب‌ هایی به لوله‌ های آب وارد شده و یا شیرآلات دچار نواقصی گردند و یا برخی از نقاط شهر دچار کم‌ آبی و یا قطعی آب شوند. بنابراین لازم است حتما از طریق برخی از تجهیزات، فشار آب و نوسانات آن کنترل و تنظیم گردند. در چنین شرایطی از انواع بوستر پمپ‌ ها استفاده می‌کنند. وسایلی که وظیفه دارند فشار آب مصرفی لوله‌ها را تنظیم نمایند. لذا می­توان گفت بوستر پمپ‌ ها سیستم‌ های تقویت‌ کننده فشار آب بوده و از جمله مهم‌ترین تجهیزات برای افزایش فشار آب هستند. در حقیقت، هدف اولیه از ساخت و طراحی انواع بوستر پمپ‌ ها ایجاد فشار آب کافی و مناسب در بخش‌ های مختلف یک مجموعه است.

از بوستر پمپ‌ها علاوه‌ بر مصارف خانگی در مراکز اداری و تجاری, کشاورزی و آبیاری نیز استفاده می‌کنند. بنابراین این سیستم‌ ها در انواع مختلفی ساخته‌ شده و هر کدام برای کاربردی ویژه مناسب هستند.

کاربرد بوستر پمپ

بوستر پمپ‌ ها را می‌توان از نظر کاربرد و کارکرد به پمپ‌ های تک مرحله‌ای و دومرحله‌ای دسته‌بندی نمود. طبق یک طبقه‌بندی دیگر نیز می‌توان بوستر پمپ‌ ها را به انواع تک پمپ و چند پمپ دسته‌ بندی کرد. هرکدام از این بوستر پمپ‌ ها دارای دسته‌بندی‌ های جزئی‌تر و جداگانه‌تری هم هستند. برای نمونه بوستر پمپ‌ های تک پمپ,خود شامل بوسترهای دور ثابت و دور متغیرند. بوستر پمپ‌ های چند پمپی را نیز می‌توان به‌ صورت جزئی‌تر در دسته‌های دور ثابت, دور متغیر ,دور ثابت و متغیر جای‌ گذاری نمود. در ادامه به شرح مختصر هرکدام از انواع بوستر پمپ‌ ها خواهیم پرداخت.

خرید بوستر پمپ دور متغیر

خرید بوستر پمپ چند مرحله ای

خرید بوستر پمپ چند مرحله ای

به انواع بوستر پمپ‌ های دور متغیر, سیستم‌های دبی متغیر نیز گفته می‌شود. در طراحی این دستگاه‌ها از تکنولوژی‌های خاصی استفاده‌ شده, لذا این دستگاه‌ها این امکان را دارند که سرعت گردش پمپ را تنظیم نمایند. چراکه در فرایند تولید آن‌ها، اینورترهای تابلو فرمان به کار رفته است. از نظر ظاهری, این سیستم‌ها به دستگاه‌های دور ثابت, شباهت بسیار زیادی دارند. اما در سیستم تابلو برق آن‌ ها تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد که این عامل هم, همان کاربرد اینورتر در تولید بوستر پمپ‌ های دور متغیر است.

این دستگاه‌ ها از سیستم درایو فرکانس متغیر vdf به‌ وجود آمده و این امکان را دارند که سرعت چرخشی پمپ را با در نظر گرفتن عواملی از قبیل هد و دبی مورد نیاز با تحولاتی مواجه سازند. بوستر پمپ‌های دور متغیر از جمله سیستم‌های بسیار مناسب برای مصارف خانگی هستند. این سیستم‌ها این امکان را دارند که به‌ صورت کاملا هوشمند,میزان مصرف و نیاز ساکنین یک مجموعه را در نظر گرفته و سپس به‌ صورت متغیر, میزان مورد نیاز آب را برای مجموعه مورد نظر, تأمین کنند. از آنجایی که در فرآیند طراحی و تولید این نوع از بوستر پمپ‌ های آب‌رسانی از سیستم تابلو برق دور متغیر و اینورتر استفاده‌ شده و پرشر ترانسمیتر و یک مخزن تحت فشار نیز مورد استفاده قرار گرفته,لذا ضربه کله قوچی در سیستم‌های دور متغیر از بین‌ رفته و استهلاک پمپ و قطعات آن، کوپلینگ و اتصالات, کاهش شدیدی پیدا کرده است.

یکی از بهترین نوع بوستر پمپ‌ های دور متغیر، بوستر پمپ‌ های گریز از مرکز افقی و عمودی هستند. نحوه عملکرد این سیستم‌ها موضوع دیگر قابل بررسی است. در حالت کلی, هرچه آب بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد, فشار آب در درون لوله‌ ها با کاهش مواجه شده و لذا بوستر پمپ می‌تواند پمپ‌ های خود را یکی پس‌ از دیگری و به‌ صورت نوبتی, فعال نماید. تا زمانی‌ که فشار آب به حالت استاندارد و مورد نیاز در آید. علاوه ‌بر سیستم‌های آب خانگی,این بوستر پمپ‌ها برای مصارف اداری، تجاری، صنعتی و … نیز مناسب و قابل کاربرد هستند. این دستگاه‌ها به منبع دیافراگمی نیازی ندارند. از طریق استفاده از این سیستم‌ ها فضای کمتری از موتورخانه شما اشغال می‌شود. این نوع از بوسترها هزینه‌ های سرویس و نگهداری بالایی نداشته و این مزیت را دارند که هزینه‌ های برق مصرفی شما را نیز با کاهش زیاد, مواجه سازند. چراکه در این سیستم‌ها، شدت جریان برق مصرفی با دور الکتروموتور تناسب و سازگاری دارد. برای خرید بوستر پمپ دور متغیر با ما تماس بگیرید.

مشخصات فنی بوستر پمپ دور متغیر

مشخصات اولیه ای که هنگام انتخاب این نوع پمپ های تقویت کننده باید در نظر بگیرید عبارتند از جریان ، افزایش فشار , اسب بخار و قدرت. حداکثرجریان , بالاترین میزان قابل دستیابی از تخلیه حجم آب از طریق پمپ را شرح می دهد. حداکثر افزایش فشار نشان دهنده بالاترین فشار قابل دستیابی در سیستم موجود است. این ممکن است به صورت پوند در اینچ مربع (psi) یا با عنوان (فوت) بیان شود. فشاری که این نوع پمپ تقویت کننده باید ایجاد کند تفاوت بین فشار مورد نیاز سیستم و فشار موجود پمپ است. این تفاوت فشار , فشاری است که بوستر پمپ به منظور برآوردن آنچه به آن نیاز دارد است، تا دبی مورد نظر را تامین کند.

اسب بخار نشان دهنده توان خروجی پمپ است که بر حسب واحد اسب بخار (hp) اندازه گیری می شود. میزان قدرت, نشان دهنده توان مورد نیاز برای کارکرد پمپ است که بر حسب وات (W) یا اسب بخار (hp) اندازه گیری می شود. در مورد پمپ های برقی ، برخی تولیدکنندگان ولتاژ مورد نیاز (بر حسب ولت یا V) و جریان (بر حسب آمپر یا A) را مشخص می کنند. برای خرید بوستر پمپ دور متغیر با ما تماس بگیرید.

بوستر پمپ‌ های دور ثابت

در فرآیند طراحی و تولید این سیستم‌ها از پرشر سوییچ استفاده‌ شده که می‌تواند به پمپ‌ های این دستگاه‌ها، دستوراتی را صادر کند تا بر اساس نیاز خطوط لوله‌های آب‌رسانی، آب مورد نیاز را تأمین سازد. هرکدام از پمپ‌ های به‌ کار رفته در تولید این سیستم‌ ها با دیگری پنج دهم ۵/۰ بار, اختلاف فشار داشته تا از این طریق دبی و فشار مدار بوستر پمپ تأمین شود.

در بیشتر موارد، بوستر پمپ‌ های دور ثابت برای تأمین نیازها و مصارف خانگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. چرا که پس‌ از روشن شدن این سیستم‌ها، میزان ثابتی از آب در هر لحظه پمپاژ می‌گردد. این عامل نیز ممکن است به تخریب لوله‌ های آب منجر شود. بنابراین در بیشتر موارد, از انواع بوستر پمپ‌ های دور ثابت برای تأمین مصارف آتش‌ نشانی و اطفاء حریق استفاده می‌کنند. این سیستم‌ ها علاوه‌ بر آتش‌ نشانی در کشاورزی و آبیاری، امکانات تصفیه آب و … نیز قابل کاربرد هستند.

انواع بوستر پمپ‌

خرید بوستر پمپ دور متغیر

خرید بوستر پمپ دور متغیر

خرید بوستر پمپ تک مرحله ای

بوستر پمپ‌ های تک مرحله‌ ای می‌توانند طی یک مرحله, فشار آب را با افزایش مواجه کنند. این عملیات با استفاده از تنها پروانه به‌ کار رفته در طراحی این سیستم ها صورت می‌ پذیرد. این نوع از بوستر پمپ‌ها، فضای بسیار کمی را به اشغال خود درمی‌آورند و در مجموعه‌ هایی قابل استفاده و کاربرد هستند که نیاز به حجم آب‌رسانی کمتری داشته باشند.

خرید بوستر پمپ چند مرحله ای

این سیستم‌ها از چند پروانه به‌ وجود آمده و می‌توانند برای تحت فشار قرار دادن سیالات و مایعات، از این پروانه‌ها استفاده نموده و فشار آب را در چند مرحله، افزایش دهند. وجود چند پروانه در ساختار این سیستم‌ها, باعث می‌شود تا بوستر پمپ‌ های چندمرحله‌ای نسبت به نوع تک مرحله‌ ای این تجهیزات، فشار آب بسیار بیشتری را به وجود آورند. برای خرید بوستر پمپ چند مرحله ای با ما تماس بگیرید.

پمپ های شناور

پمپ های شناور به طور کامل در زیر آب (و یا هر مایع پمپ شدۀ دیگری) شناور شده و دارای موتور پنهان هستند.آنها اغلب در چاه ها استفاده می شوند و بسیار کارآمد هستند. پس از شناور شدن در آب, این پمپ ها نیازی به پرایمینگ (تنظیم کردن) ندارند. آن ها بی صدا هستند و نیازی به کاویتاسیون ندارند. فشار ب باعث می شود پمپ انرژی کمتری مصرف کند و موتور را خنک نگه دارد. پمپ های شناور به دو دسته تقسیم می شوند:

  • پمپ های شناور با چاه های باز
  • پمپ های شناور با لوله های که برای چاه مناسب هستند.

چک لیست قبل خرید بوستر پمپ چند مرحله ای

بوستر پمپ‌ های دور ثابت

بوستر پمپ‌ های دور ثابت

به خاطر داشته باشید که فشار کم در خروجی های فیکسچر دلایل احتمالی زیادی دارد و نباید بلافاصله تصور کنید که فشار پایین منبع آب مقصر است. قبل از نصب یک پمپ تقویت کننده آب, مطمئن شوید که مشکل شما به یکی از دلایل زیر نیست:

    • گرفتگی لوله‌های آب می‌تواند باعث افت فشار شدید بین ورودی سرویس و نقطه مصرف شود که در تاسیسات قدیمی‌تر رایج است.
    • لوله های کم اندازه,که یک نتیجه رایج از طراحی ضعیف لوله کشی است، می تواند مانند گرفتگی لوله های آب باشد.
    • شما همچنین می توانید یک شیر قطع نیمه بسته داشته باشید که باعث افت فشار می شود و راه حل به سادگی باز کردن کامل آن است.

مانند تمام تجهیزاتی که توسط یک موتور الکتریکی هدایت می شوند, اگر یک بوستر پمپ برای کنترل سرعت به یک درایو فرکانس متغیر (VFD) مجهز باشد، می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. برای موتورهای کسری اسب بخار, مانند موتورهایی که در برنامه های مسکونی کوچک استفاده می شوند, موتورهای کموتاسیون الکترونیکی (ECM) گزینه مقرون به صرفه تری نسبت به VFD ها هستند.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

  • بدن
  • موتور
  • پروانه
  • تیغه های پروانه
  • شیر ورودی و خروجی یک پروانه در یک بوستر پمپ آب را که از ورودی وارد شده و از طریق خروجی خارج می شود را فشار می دهد. پروانه ها توسط یک موتور می چرخند. بوستر پمپ ها در نحوه جذب و بیرون راندن آب متفاوت هستند. در برخی از پمپ های تقویت کننده آب از پروانه چرخان استفاده می شود در حالی که در برخی دیگر از دیافراگم نوسانی استفاده می شود. آب توسط دو صفحه نوسانی یا چرخشی، یکی دارای فنجان و دیگری دارای فرورفتگی، در پمپ هایی با دیافراگم های نوسانی رانده می شود. با برخورد صفحات، فنجان ها فشرده می شوند و آب را مجبور به خارج شدن می کند. با باز شدن صفحات، آب بیشتری به داخل کشیده می شود.

مخزن دیافراگمی در سیستمهای دور متغیر

فشار در دوره های جریان کم:

مخازن دیافراگمی معمولاً در منیفولد تخلیه برای تأمین ذخیره آب برای سیستم در شرایط جریان بسیار کم استفاده می شوند. زمان کار پمپ های تقویت کننده را کاهش می دهد و در نتیجه سیستم را بهینه تر می کند. چکش آب را از بین می برد:از آنجایی که دیافراگم انعطاف پذیر است، می تواند با تغییرات فشار ناگهانی تنظیم شود و در نتیجه با چکش آب مقابله کند.

زمان استفاده از مخازن دیافراگمی:

اگر شرایط کم یا بدون جریان مورد انتظار باشد، باید از یک مخزن دیافراگمی برای کار در ارتباط با عملکرد توقف سیستم تقویت کننده استفاده شود. در مناطقی که فشار ورودی در نوسان است,مخازن دیافراگمی اغلب بر روی منیفولد مکش نصب می‌شوند تا فشارهای اوج آسیب‌ رسان را کاهش دهند. مجموعه تقویت‌کننده‌های فشار برای کارکرد با انرژی کارآمد و ایمن همراه با یک مخزن دیافراگمی برای کاربرد در ساختمان‌های تجاری و همچنین برای نیازهای کوچکتر افزایش فشار در ساختمان‌ های خانگی ایده‌آل هستند. برای خرید بهترین بوستر پمپ از شرکت نوید پمپ نماینده فروش انواع الکتروپمپ با ما تماس بگیرید. برخی محصولات ما پمپ آب خانگی , پمپ آب اصفهان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *