بوستر پمپ آتش نشانی

روش های مدرن کشاورزی

کشور ایران در سال های گذشته با بحران کم آبی روبرو بوده است و این مشکل پیامد های بسیاری به همراه داشته است

یکی از علت های این کم آبی استفاده بی رویه از منابع آبی بوده است و همچنین حفر چاه های متعدد این مشکل را تشدید کرده است

افزون بر این موارد عدم مدیریت مصرف این شرایط را به بحرانی جدی تبدیل کرده.

این خشکسالی ها پیامد هایی به همراه دارد یکی از مهم ترین آنها فرونشست زمین می باشد که در استان اصفهان به وضوح قابل مشاهده است.

یکی دیگر از پیامد های مهم این کم آبی ها تاثیر آن بر صنعت کشاورزی کشور میباشد به نحوی که بعضی از کشاورزان اصفهان مجبور به تغییر پیشه چندین ساله خود شده اند

و اما راه حل چیست؟؟؟

مدیریت صحیح

با مدیریت صحیح منابع و مصرف درست میتوان از این بحران گذر کرد و از ایجاد بحران های بزرگتر جلوگیری کرد

روش های بسیاری در دنیا وجود که به حل این مشکل کمک میکند برای مثال کشور چین با استفاده از روش های نوین به برترین کشور در صنعت کشاورزی تبدیل شده است.

این روش ها عبارت اند از

مکانیزه کردن سیستم های آبیاری

هیدروپونیک

فرتیگیشن

برای بررسی دقیق این روش ها پست جدید را مطالعه کنید

روش های مدرن کشاورزی

در دنیای امروزی صنعت کشاورزی همگام با تکنولوژی پیشرفت بسیاری داشته است در این صنعت کشور های پیشرو سرمایه گذاری های کلان بر روی تحقیق و توسعه انجام می دهند و با استفاده از تجارب دیگر کشور ها و بکارگیری علم روز میتوانیم صنعت بزرگ و مهم کشاورزی را در کشور به سمتی پایدار راهبری کنیم

در این پست آموزشی به بررسی انواع راه های مدیریت مصرف آب و بهره وری بیشتر در زمینه‌ی کشاورزی می پردازیم

مکانیزاسیون کشاورزی

منظور از مکانیزاسیون کشاورزی، بکارگیری ماشین آلات بروز و نوین جهت بهره وری بیشتر و توسعه پایدار می باشد تا محصولات از نظر کیفی و کمی پیشرفت داشته باشند. برای مثال در سال های اخیر کشور چین  با بکارگیری تکنولوژی مدرن موفق به تولید محصولات ارگانیک و با کیفیت شده است در این راستا دولت چین بخشی از بیابان گبی (Gobi desert) را به گلخانه تبدیل کرده است تا محصولات خود را در حجم گسترده تولید کند.

در این گلخانه از بروزترین روش ها استفاده می شود یکی از این روش ها کشت بدون خاک یا هیدروپونیک می باشد (Soil-less culture)

در این نوع کشت از خاک به عنوان بستر کاشت استفاده نمی شود. امروزه در کشورهای پیشرفته جهان با استفاده از این روش املاح و موادغذایی مورد نیاز گیاهان تهیه و از طریق آب به ریشه گیاه رسانده می‌شود.از دیگر مزایای این روش می‌توان به کاهش چشمگیر مصرف آب در مقایسه با کشت به روش سنتی اشاره کرد. بنابراین، کشت بدون خاک یکی از روش‌های ایده آل و مقرون به صرفه به خصوص در مناطق بیایانی و نیمه بیایانی است.

کود دهی از طریق سیستم آبیاری، فرتیگیشن (fertigation)

فرتیگیشن عبارت است از تزریق کود به گیاهان از طریق سیستم آبیاری (قطره ای، بارانی و میکرو). در این روش تزریق کود و مواد شیمیایی به گیاهان باعث کاهش هزینه‌ها و همچنین کاهش خطرات ناشی از جا به جایی مواد شیمیایی می‌شود. کاهش یافتن آلودگی‌های محیطی از دیگر مزایای این روش است.

سیستم آبیاری قطره ‌ای(micro-spraying drip irrigation technology)

نکته کلیدی در کشاورزی مدرن، در نظر داشتن محدودیت منابع آب و خاک است. در واقع کارآمدترین روش‌ها در کشاورزی همسو با صرفه جویی و کاهش مصرف این منابع است. سیستم آبیاری قطره ای یکی از روش‌هایی است که باعث کاهش مصرف آب تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌شود. در بسیاری طرح‌های موفق کشاورزی از جمله تبدیل بیابان گبی به گلخانه، سیستم آبیاری قطره ای باعث کاهش مصرف آب تا ۵۰ درصد در هر گلخانه شده است

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم آبیاری قطره ای با کارشناسان ما در ارتباط باشید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *